Populära radiokanaler

I Sverige finns delvis Public Service, där Sveriges Radio står för radioutbudet och även privata reklamstationer som oftast ägs av större mediebolag eller koncerner. När det gäller exempelvis reklamradiokanalerna här i Sverige så spelar de flesta kanaler popmusik, men det finns så klart särskilt nischade kanaler som fokuserar sitt innehåll på en speciell typ av musikgenre. I och med dagens mobila vardag kan man även lyssna på både Public Service och reklamradio via webben och smartphones.

 

NRJ

Världsnätverket NRJ (”hit music only”) lanserades ursprungligen i Frankrike och blev Sveriges första reklamradiostation i början av 90-talet och då även den mest avlyssnade kanalen. Idag finns NRJ stationsrepresenterad i de större städerna Stockholm, Göteborg och Malmö. Sedan ett år tillbaka är NRJ’s paradprogram ”Vakna med NRJ”, ett av kanalens mest avlyssnade program. Morgonshowen leds av de välkända programledarna Roger Nordin och Titti Schultz som värvades från konkurrenten Rix FM. Till hjälp har de Ola Lustig, känd från både TV och radio.

 

The Voice

En av NRJ kanalens direkta konkurrenter är bland annat den något mer nischade kanalen The Voice (”The Voice of Hip Hop, Dance & RnB”). Efter att kanalen tvingats till en rad nedskärningar de senaste åren sänder The Voice idag bara direkt från Stockholm. Kanalen erbjuder en skön mix av musik från hip hop artister som till exempel Drake och Kaney West till R&B artister som Beyoncé och Usher för att nämna några.

 

Mix Megapol

Mix Megapol (”Mer musik – bättre blandning”) startades strax efter NRJ´s intåg i den svenska radioetern på 90-talet och ursprungligen hade varje lokal Mix Megapolstation sitt eget morgonprogram, men redan strax efter starten började kanalen sända sina program centralt från Stockholm. Idag är Mix Megapol en av Sveriges mest avlyssnade och populära radiokanaler med ett brett upptagningsområde där de når över 90 % av hela Sveriges befolkning. Kanalens morgonshow ”Äntligen morgon” har varit bland de allra mest populära sedan starten som idag leds av den omtyckta programledaren Gry Forsell tillsammans med bland annat krögaren Anders Timell.

 

P3

P3 ingår i Public Servicenätverket ”Sveriges Radio” som sänder ett helt reklamfritt innehåll i de totalt fyra nationella kanalerna. I just ”P3” inriktas innehållet mot tidsenlig popmusik, humor och samhällsprogram och den genomsnittliga åldern på lyssnare är något yngre än hos systerkanalerna. Kanalens morgonshow som har ett varierat och populärt inslag av musik, prat och interaktion med lyssnarna har blivit en favorit bland framför allt en något yngre målgrupp (<30). Kanalens spännande dokumentärer är också bland de mest avlyssnade i sin genre, dessa kan även laddas ned som Podcastsändningar.