Köp musik på nätet

Musikkonsumtionen och det sätt vi använder oss av för att införskaffa musik har förändrats avsevärt i och med den nya digitala revolutionen. Vi använder oss inte längre av traditionella CD-skivor. De finns såklart tillgängliga fortfarande men dagens nya smartphonebehov och online-fokus har skapat ett annat begär. Dåtidens fokus på fysiskt ägande har helt enkelt inte samma betydelse – det är idag viktigare att ha en obehindrad tillgång till musik på ett enkelt och smidigt sätt. Utbudet ska vara näst intill komplett och det är bara internet som klarar av att uppfylla dessa krav.

 

Att köpa sin musik på nätet är idag lika vanligt som det var bara för några år sedan att köpa sin CD-skiva på stan. Fördelarna med att köpa låtar och album på nätet är många i jämförelse med den traditionella försäljningen av skivor och musik. För samma pris som man tidigare betalade för ett album får man idag mycket mer.

 

Hur man köper sin musik på nätet kan skilja från konsument till vilket behov man har; det kan handla om nedladdning direkt till din dator, mobil eller andra mobila enheter. Man brukar säga att musikplattformen iTunes var vägvisande med sin revolutionerande nätbutik där konsumenter erbjöds i stort sett allt inom musik till en billig peng. Efter iTunes succé har köpandet och användandet av musik ändrats ytterligare och idag har musiksajter som till exempel svenska Spotify en otroligt vass roll på marknaden genom att istället för en klassisk betalning för produkt, istället erbjuder användare av sajten att välja mellan olika slags prenumerationer av tjänsten. Spotify och dess konkurrenter (bland annat Deezer, Beats Music och Wimp) är så kallade streaming musiktjänster, vilket enkelt förklarat innebär att musikfiler laddas upp digitalt via nätet och sedan ”streamas” online till användare.

 

Utöver den här nya trenden att använda sig av musiktjänster för att köpa musik finns det fortfarande en slags representation av de klassiskt traditionella musikaffärerna. Två bra exempel är de svenska musikkedjorna CDON och Ginza som idag använder nätet som första försäljningskanal för sina CD-skivor och filmer.